The Influence of STEM Learning Models on Science Literation Ability of Elementary School Students

Authors

  • Nanda Fikriya Universitas Negeri Jakarta
  • Otib Satibi Hidayat Universitas Negeri Jakarta
  • Uswatun Hasanah Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.36277/kompetensi.v16i1.129

Keywords:

STEM learning, scientific literacy, elementary student

Abstract

This study aims to determine the effect of STEM learning on scientific literacy skills in fifth grade students at SDN Cipinang Besar Utara 03. This study used an experimental method with a one group pretest posttest design. The sample used in this study was fifth grade students, totaling 21 people. The instrument used in this study was a written test in the form of multiple choice questions. Based on the results of statistical data processing using the Wilcoxon Test, the results of Ha are accepted because Tcount (0) < Ttable (59) which means that there is a significant influence on increasing students' scientific literacy using the STEM learning model.       

References

Abdi, M. U., Mustafa, M., & Pada, A. U. T. (2021). Penerapan Pendekatan STEM Berbasis Simulasi PhET Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(3), 209–218.

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.

Betari, M. E. (2020). Peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah pada pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(2), 1–17.

Dewantaria, N., & Singgihb, S. (2020). PENERAPAN LITERASI SAINS DALAM PEMBELAJARAN IPA. Indonesian Journal of Natural Science Education, 3(2), 366–371.

Fa’idah, R. N., & Mahanal, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(12), 1704–1709.

Fatmala, S. A., Sujana, A., & Maulana, M. (2017). Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sd Kelas V Pada Materi Peristiwa Alam. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 211–220.

Niswatuzzahro, V., Fakhriyah, F., & Rahayu, R. (2018). Penerapan model discovery learning berbantuan media audio visual untuk meningkatkan literasi sains siswa kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 273–284.

Nuryanti, R. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Team Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bilangan Romawi Bagi Siswa Tunarungu Kelas Iv Sdlb (Penelitian Eksperimen dengan One Group Pretest Posttest Design Di SLB B Sukapura Kota Bandung). JASSI ANAKKU, 20(1), 40–51.

Priyani, N. E., & Nawawi, N. (2020). Pembelajaran IPA berbasis ethno-stem berbantu mikroskop digital untuk meningkatkan keterampilan proses sains di sekolah perbatasan. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 99–104.

Rohmah, U. N., Ansori, Y. Z., & Nahdi, D. S. (2019). Pendekatan pembelajaran stem dalam meningkatkan kemampuan literasi sains siswa sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 471–478.

Subekt, H., Taufiq, M., Susilo, H., Ibrohim, I., & Suwono, H. (2018). Mengembangkan literasi informasi melalui belajar berbasis kehidupan terintegrasi stem untuk menyiapkan calon guru sains dalam menghadapi era revolusi industri 4.0: revieu literatur. Education and Human Development Journal, 3(1).

Yuliati, Y., & Saputra, D. S. (2019). Urgensi pendidikan STEM terhadap literasi sains mahasiswa calon guru sekolah dasar. Proceedings of the ICECRS, 2(1), 3

Downloads

Published

2023-06-05

How to Cite

Fikriya, N., Hidayat, O. S., & Hasanah, U. (2023). The Influence of STEM Learning Models on Science Literation Ability of Elementary School Students. Kompetensi, 16(1), 176–181. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v16i1.129