Development of E-Comics Based on Problem Based Learning (PBL) in Pancasila Education Learning for Grade IV Elementary School Material My Country Indonesia

Authors

  • Mohamad Sabda Fariz Akbar Universitas Negeri Jakarta
  • Otib Satibi Hidayat Jakarta State University
  • Julius Sagita Jakarta State University

DOI:

https://doi.org/10.36277/kompetensi.v18i1.371

Keywords:

Instructional Media, E-Comic, Problem Based Learning, Pancasila Education

Abstract

This research and development aims to produce learning media products in the form of E-comic Based Problem Based Learning in Class IV Elementary School Pancasila Education learning. The results of this product are used as a support for classroom learning activities, namely becoming an interesting and appropriate learning medium. This research and development refers to the Hannafin & Peck model which consists of 3 stages, namely Needs assesment, Design,  Develop and Implementation. The results of product development after carrying out  expert review by media experts they get a suitability percentage of 98.67%, by material experts get a 89.33%, by language experts get 98% which shows the media has very good qualifications. Instructional Media e-comic A trial was also carried out on class IV B of SDN 03 Rambutan with the results being at the trial stage one to one got a percentage of 91.56%, at the trial stage small group got a percentage of 98.1%, at the trial stage field test get a percentage of 92.97%. The test results show the media E-comic Based Problem Based Learning in learning Pancasila Education Class IV Elementary School received very good qualifications and is suitable for use in learning Pancasila Education.

References

Adywinata, I. K. S., & Wiyasa, I. K. N. (2022). Komik Digital Berbasis Pendidikan Karakter Muatan PPKn sebagai Media Variatif untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(2), 480–489.

Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42.

Aji, D. S., Yusuf, Y., & Sugiaryo, S. (2022). Peran Guru PPKn Dalam Menumbuhkembangkan Nilai Karakter Demokratis Pada Peserta Didik Kelas IX di SMP Negeri 1 Mojolaban Sukoharjo. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(2), 29-36.

Akbar, M. S. F., Satibi, O., & Hasanah, U. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Komik Digital Penerapan Sila Pancasila Berbasis Masalah Dalam Pembelajaran PPKn Sekolah Dasar. Kompetensi, 16(1), 160–167.

Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). E-Komik Pendidikan Untuk Membentuk Karakter Dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 93–106.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Batubara, H. H. (2020). Media pembelajaran efektif. Semarang: Fatawa Publishing, 3.

Darniyanti, Y., Efriani, N., & Susilawati, W. O. (2021). Pengembangan Media Komik Penerapan Sila Pancasila PPKn Kelas 3 Di Sekolah Dasar Kabupaten Dharmasraya. Jurnal Pendidikan, 30(3), 455–462.

Gumilar, G., Rosid, D. P. S., Sumardjoko, B., & Ghufron, A. (2023). Urgensi penggantian kurikulum 2013 menjadi kurikulum merdeka. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 148–155.

Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 57–65

Hidayat, O. S. (2020). Pendidikan Karakter Anak Sesuai Pembelajaran Abad Ke-21. Jakarta: Edura-UNJ.

Junioviona, A. Q., Setyowati, N., & Yani, M. T. (2020). Pengembangan Komik sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Sikap yang Mencerminkan Sila-sila Pancasila Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 8(3), 95-95.

Lelyani, A. A., & Erman, E. (2021). Kajian Unsur–Unsur Komik Dan Sains Dalam Buku Komik Edukasi Di Indonesia Sebagai Alternatif Bahan Ajar. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 9(2), 139–146.

Marinda, L. (2020a). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152.

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila. CV. Mitra Cendekia Media.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187.

Pradana, F. A. P., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Disiplin Menggunakan Skala Likert dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Fondatia, 5(1), 13–29.

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan skala Likert dan skala dikotomi pada kuesioner online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137.

Sabda, M., Akbar, F., Hidayat, O. S., Hasanah, U., & Jakarta, U. N. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Komik Digital Penerapan Sila Pancasila Berbasis Masalah. 160–167.

Sari, D. T., Aula, A. W., Nugraheni, V. A., Dina, Z. K., & Romdhoni, W. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Sd Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 82–96.

Solihah, S. A. S., Suherman, S., & Fadlullah, F. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Bermuatan Pendidikan Karakter Materi Membangun Persatuan dan Kesatuan pada Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5186–5195.

Downloads

Published

2025-06-29

How to Cite

Akbar, M., Hidayat, O., & Sagita, J. (2025). Development of E-Comics Based on Problem Based Learning (PBL) in Pancasila Education Learning for Grade IV Elementary School Material My Country Indonesia. Kompetensi, 18(1), 34–44. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v18i1.371