Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi bangun Datar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual dengan Media PANGRAM
DOI:
https://doi.org/10.36277/kompetensi.v18i1.376Keywords:
contextual teaching and learning, mathematics, concrete mediaAbstract
This investigation aims to evaluate the effectiveness of the contextual approach integrated with PANGRAM (a combination of plane geometry board and tangram) in enhancing mathematics learning outcomes. The study involved twelve fourth-grade students at SD 3 Barongan. Thes study was conducted form February to March 2025. Employing a classroom action research methodology conducted through two cycles, each comprising planning, implementation, observation, and reflection phases. Data collection techniques included learning outcome evaluation tests and documentation throughout the study. Student achievement was measured through post-action assessment. Success indicators were established at a minimum 80% classical mastery achievement. The analytical framework combined descriptive qualitative and quantitative approaches. Results demonstrated a marked improvement in student mastery percentages, progressing from 42% in the pre-cycle phase to 67% in the first cycle, ultimately reaching 92% in the second cycle. Based on these findings can be concluded that the implementation of a PANGRAM-based contextual approach effectively enhances fourth-grade students' comprehension and learning outcomes in plane geometry topics.
References
Febriyanto, B., Yonanda, D. A., Fitriah, A., & Sutarna, N. (2020). Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Media Puzzle. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(2), 278–286.
Herawati, A., Andri Nugroho, A., & Estiyani, E. (2023). Penerapan Vidio Pembelajaran Kontestual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas II. Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 1(2), 115–128. https://doi.org/10.26877/jpgp.v1i2.234
Hobri, Susanto, Kristiana, A. I., Fatahillah, A., Waluyo, E., Alfarisi, R., Budi, H. S., & Helmi, M. I. (2022). Buku Panduan Guru Matematika (E. Nurelah (ed.)). Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Kompleks Kemdikbudristek. https://buku.kemdikbud.go.id
Ibrahim, M. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Berbasis Kontekstual Pada Siswa SMA Negeri 2 Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1165. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.1165-1170.2021
Ismiyana, N., Pramasdyahsari, A. S., Hartati, & Henry Januar Saputra. (2024). Efektivitas Media Konkret Jellyfish Matematika Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas 1 Materi Pengurangan Sd Negeri Tawangmas 01 Semarang. JurnalPenelitianPembelajaranMatematika(JP2MS), 8(2), 242–249. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jp2ms.8.2.242-249
Lismawati. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Penggunaan Media Benda Kongkrit. In Jurnal Penelitian, Pengembangan Pembelajaran dan Teknologi (Vol. 1). https://jurnalcendekia.id/index.php/jp3t/
Mustafida, A., Amalia, F. N. isti, Ilda, N., & Rahmawan, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Materi Dekomposisi Bangun Datar di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 8(4), 2766–2776. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i4.8084
OECD. (2019). PISA 2018 Results. In OECD Publishing: Vol. III. https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-iii-acd78851-en.htm
Permendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Tentang Standar Proses Pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(69), 5–24.
Putri, D. A., Ardianti, S. D., & Khamdun. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Berbasis Emsa Terhadap Pemahaman Konsep Tema 8 Muatan Pembelajaran Ipa Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08, 6658–6668.
Rahayu, S., Kurniasih, E., Hudori, A., Yahya, A., Sari, R. K., & Nurbaeti, U. (2023). Model Pembelajaran Kontekstual dan Pemahaman Konsep Matematika: Study Eksperimen Semu. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1807–1814. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5357
Utaminingsih, S., & Shufa, N. K. F. (2019). Model Contextual Teaching and Learning.
Wijayanto, S. P., Pratiwi, I. A., & Kironoratri, L. (2024). MEDIA POP UP BOOK GARUDA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR. 15.
Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Yorman. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Pada Materi. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 19(1).
Yuniarti, S., Chintia Kemiliani, F., Ananda, D. A., & Balikpapan, U. (2022). Kompetensi Universitas Balikpapan Suci Yuniarti 1 , Friska Chintia Kemiliani 2. Diah Ayu Ananda, 3(2), 218.
Zukriani. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar Negeri 006 Setiang Dalam Materi Unsur Dan Sifat Bangun Datar Melalui Media. Journal of Exploratory Dynamic Problems, 1(1), 64–70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dewi Aulia Putri, Ika Ari Pratiwi, Dewi Sofiyati, Aris Setiyana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.