Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi bangun Datar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual dengan Media PANGRAM

Authors

  • Dewi Aulia Putri Universitas Muria Kudus
  • Ika Ari Pratiwi Universitas Muria Kudus
  • Dewi Sofiyati SD 3 Barongan
  • Aris Setiyana SD 3 Barongan

DOI:

https://doi.org/10.36277/kompetensi.v18i1.376

Keywords:

contextual teaching and learning, mathematics, concrete media

Abstract

This investigation aims to evaluate the effectiveness of the contextual approach integrated with PANGRAM (a combination of plane geometry board and tangram) in enhancing mathematics learning outcomes. The study involved twelve fourth-grade students at SD 3 Barongan. Thes study was conducted form February to March 2025. Employing a classroom action research methodology conducted through two cycles, each comprising planning, implementation, observation, and reflection phases. Data collection techniques included learning outcome evaluation tests and documentation throughout the study.  Student achievement was measured through post-action assessment. Success indicators were established at a minimum 80% classical mastery achievement. The analytical framework combined descriptive qualitative and quantitative approaches. Results demonstrated a marked improvement in student mastery percentages, progressing from 42% in the pre-cycle phase to 67% in the first cycle, ultimately reaching 92% in the second cycle. Based on these findings  can be concluded that the implementation of a PANGRAM-based contextual approach effectively enhances fourth-grade students' comprehension and learning outcomes in plane geometry topics.

References

Febriyanto, B., Yonanda, D. A., Fitriah, A., & Sutarna, N. (2020). Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Media Puzzle. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(2), 278–286.

Herawati, A., Andri Nugroho, A., & Estiyani, E. (2023). Penerapan Vidio Pembelajaran Kontestual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas II. Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 1(2), 115–128. https://doi.org/10.26877/jpgp.v1i2.234

Hobri, Susanto, Kristiana, A. I., Fatahillah, A., Waluyo, E., Alfarisi, R., Budi, H. S., & Helmi, M. I. (2022). Buku Panduan Guru Matematika (E. Nurelah (ed.)). Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Kompleks Kemdikbudristek. https://buku.kemdikbud.go.id

Ibrahim, M. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Berbasis Kontekstual Pada Siswa SMA Negeri 2 Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1165. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.1165-1170.2021

Ismiyana, N., Pramasdyahsari, A. S., Hartati, & Henry Januar Saputra. (2024). Efektivitas Media Konkret Jellyfish Matematika Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas 1 Materi Pengurangan Sd Negeri Tawangmas 01 Semarang. JurnalPenelitianPembelajaranMatematika(JP2MS), 8(2), 242–249. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jp2ms.8.2.242-249

Lismawati. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Penggunaan Media Benda Kongkrit. In Jurnal Penelitian, Pengembangan Pembelajaran dan Teknologi (Vol. 1). https://jurnalcendekia.id/index.php/jp3t/

Mustafida, A., Amalia, F. N. isti, Ilda, N., & Rahmawan, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Materi Dekomposisi Bangun Datar di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 8(4), 2766–2776. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i4.8084

OECD. (2019). PISA 2018 Results. In OECD Publishing: Vol. III. https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-iii-acd78851-en.htm

Permendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Tentang Standar Proses Pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(69), 5–24.

Putri, D. A., Ardianti, S. D., & Khamdun. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Berbasis Emsa Terhadap Pemahaman Konsep Tema 8 Muatan Pembelajaran Ipa Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08, 6658–6668.

Rahayu, S., Kurniasih, E., Hudori, A., Yahya, A., Sari, R. K., & Nurbaeti, U. (2023). Model Pembelajaran Kontekstual dan Pemahaman Konsep Matematika: Study Eksperimen Semu. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1807–1814. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5357

Utaminingsih, S., & Shufa, N. K. F. (2019). Model Contextual Teaching and Learning.

Wijayanto, S. P., Pratiwi, I. A., & Kironoratri, L. (2024). MEDIA POP UP BOOK GARUDA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR. 15.

Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

Yorman. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Pada Materi. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 19(1).

Yuniarti, S., Chintia Kemiliani, F., Ananda, D. A., & Balikpapan, U. (2022). Kompetensi Universitas Balikpapan Suci Yuniarti 1 , Friska Chintia Kemiliani 2. Diah Ayu Ananda, 3(2), 218.

Zukriani. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar Negeri 006 Setiang Dalam Materi Unsur Dan Sifat Bangun Datar Melalui Media. Journal of Exploratory Dynamic Problems, 1(1), 64–70.

Downloads

Published

2025-06-29

How to Cite

Dewi Aulia Putri, Pratiwi, I. A., Sofiyati, D., & Setiyana, A. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi bangun Datar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual dengan Media PANGRAM. Kompetensi, 18(1), 75–84. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v18i1.376